Who Tank Clan Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

udyr ; URrRDYRrR som skogare

Gå ner

120417

Inlägg 

udyr ; URrRDYRrR som skogare Empty udyr ; URrRDYRrR som skogare




Udyr, enligt mig en Champ som kan spelas väldigt olika. Detta gör honom till en väldigt rolig snubbe och därför anser jag att ni kan få en inblick hur jag hanterar denna go'biten i jungeln och tankarna bakom mina val! Det vanligaste är att man pratar om tiger eller phoenix Udyr, alltså vilken ut av spellsen som man väljer ha som sin damage stance early. För er som inte är pålästa från annat håll stoppar jag därför in spellsen innan jag fortsätter.

SKILLS

Monkey's Agility (passive)
Entering a stance grants Udyr 10% attack speed for 5 seconds. This effect can stack 3 times.

Tiger Stance
Activation - Udyr's next attack will deal a high amount of damage over 2 seconds, and Udyr's Attack Speed is increased for a few seconds. Persistent Effect - Udyr's Attack Speed is passively increased.
Persistent Effect: Increases Attack Speed by 20/25/30/35/40%.

Activation: Udyr's Attack Speed is increased by 15/20/25/30/35% and Udyr's first attack rends his target, dealing an extra 30/80/130/180/230 (+) magic damage over 2 seconds.
Cost 55/50/45/40/35 Mana


Turtle Stance
Activation - Udyr gains a temporary shield that absorbs damage. Persistent Effect - Udyr's attacks cannot crit, but he restores his Health and Mana equivalent to a percentage of his damage dealt.
Persistent Effect: Udyr's attacks cannot crit, but he restores 10/12/14/16/18% of his damage as Health and 5/6/7/8/9% of his damage as Mana.

Activation: Udyr gains a temporary shield that absorbs 60/100/140/180/220 (+0.5) damage.
Cost 55/50/45/40/35 Mana


Bear Stance
Activation - Udyr gains a large Movement Speed increase for a short duration. Persistent Effect - Udyr's attacks stun his target for 1 second. This effect cannot occur on the same target for several seconds.
Persistent Effect: Udyr mauls his target with such force that they are stunned for 1 second. This effect cannot occur on the same target for 6 seconds.

Activation: Udyr gains 15/18/21/24/27% increased Movement Speed for 2/2.5/3/3.5/4 seconds.
Cost 55/50/45/40/35 Mana


Phoenix Stance
Activation - Udyr sends out pulsing waves of fire dealing damage to nearby foes for 5 seconds and has increased Ability Power and Attack Damage. Persistent Effect - Every third attack, Udyr engulfs enemies in front of him in flame.
Persistent Effect: Every third attack, Udyr engulfs enemies in front of him in flame, dealing 40/80/120/160/200 (+0.25) magic damage.

Activation: Udyr sends out pulsing waves of fire dealing 15/25/35/45/55 (+0.25) magic damage each second to nearby enemies for 5 seconds. In addition, Udyr's Ability Power is increased by 16/24/32/40/48 and his Attack Damage is increased by half of that amount.
Cost 55/50/45/40/35 Mana


Skillnaden mellan en tiger och en phoenix Udyr är alltså hur ens damage fördelas, tiger Udyr har högre single damage medan phoenix Udyr kör lite mer aoe. Det självklara valet för att jungla blir då phoenix för mig då den tar ner campen sjukt mycket snabbare! Med 3 slags "flamespitter" effekten får du även en beräknelig wriggle's ability som iofs gör lite mindre skada men kan skada flera targets.. plus att den är beräknelig när den kommer Wink
Late game (detta dilemmat får jag typ 1 av 4 games max) är den enda gången som jag ev börjar fundera på om inte tiger gör mer damage i en teamfight än phoenix, men generellt så använder jag bara den efter att jag har fått upp minst tre lvls på Tiger och då när det bara finns ett target att ta ner. Tackvare Udyrs passiva (Monkey ngt) så kan du utan problem få upp hög attack speed som phoenix och därför gör du ändå shitloads. Det enda som gör phoenix klurig är att skadan kommer först efter 3 slag, vilket kan vara svårt att få in om du endast har din stun för att hålla motståndaren kvar, till skillnad från tiger som har sin proc på första slaget.

Här nedan finner ni den vanligaste skillordningen jag tar. TÄNK på att detta varierar väldigt, första bear stancen varierar med vilken lvl jag ska ganka(2-4), första tiger när jag först börjar ta ner torn(Oftast 10-12).
Tiger X X X X X
Turtle X X X X X
Bear X X X
PhoenixX X X X X

Vanligt vid brukar tigers DPS efter traktas högre än bears snabbhet, kanske ska utveckla och varna då du själv får välja hur du ska speca dina 18 poäng över de 4 olika skillsen som alla går att boosta upp till "lvl" 5 (alltså du kan välja mellan att ha 5+5+5+3 eller 5+5+4+4 över dina spells). Hur du väljer efter att turtle har blivit maxad beror på vad dina prioriteringar kommer vara, få tag på folk eller få ner torn osv. är de saker som jag ställer emot varandra när jag gör mitt val.


MASTERIES & RUNES

Kod:
masteries:0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-1-0-3-2-4-0-2-1-0-1-0-3-3-0-0-1-0-0-3-1-4-0-0-0-0-1-0-0-0-0-0-0

Du är tank, du behöver inget offensivt (det har udyr fixat själv till festen). Viktigt är att ta movement speed och allmänt som gör din jungle snabbare på det defensiva trädet, själv klart juggernaut med Wink utility är du ute efter movementspeed, och buff ökningen gör allt enklare i början med blå och gör att röd håller liiite till What a Face

I roll this movement speed quints, attack speed marks, armor seals och MR/lvl glyphs.

Man får löjligt mycket mer MR per lvl istället för flat och då du konfronterar inte motståndarnas AP direkt förrän efter den stun då du tjänar mer på per lvl runorna. attack speed hjälper phoenix stance, armor är bara basic för junglare av förklarliga skäl och movement speed boost behövs för att udyr ska kunna komma åt them other cuddly bears.

Första Etappen klar! Nästa item! .. wait for it!

ITEMS
(nailed it!)

Översikt:

start:
Kod:
item:1001
+
Kod:
item:2003
x 3

första back:
Kod:
item:3132
alt.
Kod:
item:1028
, om möjligt +
Kod:
item:2044

FAST MAN:
Kod:
item:3111
+
Kod:
item:3091

Mid:
Kod:
item:3044
+
Kod:
item:3105


Late:
Kod:
item:3109
+
Kod:
item:3143

Förklaring

Udyr går att bygga allt mellan off-tank och tank... Tror inte jag sett någon lyckats bygga en klen udyr, även om det säkert går.. Med andra ord, låt bli att bygga full AD, han gör sig bra på som off-tank så låt han vara op och odödlig i late, det blir roligast så!

Börjar items :
Kod:
item:1001
Boots +
Kod:
item:2003
3 pots.

Du kommer inte bygga något (i alla fall inte förens mid-late game) som behöver Cloth Armor och inte heller Regrowth's (får skriva in en liten paratens och säga nej. inte Lifesteal heller), alternativet blir då boots. Detta funkar utmärkt då ganksen annars verkligen kommer vara i slowmotion (no kiddin). Snabbare jungling like a sir med så klart.

Vid första trippen hem kan man försöka få ihop till
Kod:
item:3132
HoG, vanligast är dock att jag backar fixar
Kod:
item:1028
Ruby Crystal + 2 wards ev ngn pot. Det kan även finnas en viss poäng att rusha boots då du ska kunna jaga ner folk, men har inte prövats detta själv.

Udyrs core är väldigt simpel.. boots, fördelaktigt
Kod:
item:3111
Mercury's,
Kod:
item:3132
HoG och
Kod:
item:3091
Wit's End.

Ordningen som det brukar bli är: HoG -> mercury's -> Wit's End

Om det skulle va så att man får ihop mer än 1050g, köp
Kod:
item:1043
recurbe bow! Den är så pass givande att du ska så fort du får chansen bygga den (enligt mig går iofs HoG före).

Som junglare är det i princip alltid frågan om man ska köra Ninja tabis eller Mercury's. Som Udyr kör jag pricinip alltid Mercury's då motståndarna gärna lägger cc på dig för att hålla dig borta från deras carries. Men skulle de inte ha någon cc alls så klart man kan bygga Ninja.

Generellt sätt är får man mindre guld som junglare än på en lane och det är därför bra att alltid försöka baka in något gold item. Jag upplever att som junglare förlorar man för mycket med Udyr på att bygga både HoG och Ph.Stone. Wit's End ger dig bra damage som du kommer behöva när det hettar till och om man ska bygga Ph.Stone så tar det helt enkelt för lång tid tills Wit's End är uppe. Wit's End att. speed hjälper till att se till så att phoenix 3 slags proc går av oftaste och mr, det är mer ett trevligt plus.


Mid/Late game

Det första som jag burkar se efter är om det finns någon som bygger
Kod:
item:3105
aegis, if not och de har mer än 1 ap, gogo buy! Om man spelar i ett lag som tänker (typ som i klanen) så ska du vara den som köper aegis, om man inte har typ alistar/leona/taric som köper denna tidigt. Om du inte känner ett stort behov av aegis så kan du köpa nästa item innan.

Kod:
item:3044
Phage, som också är ett halv offensivt times likt Wit's End, bildar ett bra packetpris tillsammans med early builden. The OddOne claimar att Phage + Wit's End kan va en av de mest kostnads effektiva buildsen som finns i spellet. Den passar även bra till Udyr eftersom han naturligt får en galen att. speed.

Eftersom HoG redan är införskaffats brukar det vara läge att bygga upp
Kod:
item:3143
Randiun's när du börjar bli targetad. om det är så att du inte blir det, eller att de skulle ha massa ap gubbar, bara mjölka HoG efter pengar och sälj när du inte har plats, eller i ett läge du behöver lite mer pengar just då. Bara för att man köper ett gold item behöver du inte bygga upp det till något. Det är det som är det fina med dom Wink

Hittills är då 5 slots uppfyllda, Boots + Randiun/HoG + Wit's End + Phage + Aegis. He's a tank he is yes.

Nu är det börjar bli intressant(?).. Sista platsen ska vara värd mycket då du inte längre kan köpa wards och vi har en del som kan förbättras. Phage kan uppgraderas, Wit's är ett early item som kan vara värt att sälja och Aegis kan också säljas om den känns överflödig i team fight då dess aura blir mindre användbar late game. Allt detta räknar dock med att gamet är 60+ eller så är de andra riktigt bra på att dö och dessutom försvara basen samtidigt.

Phagen ska enligt den princip att du ska vara tankig byggas till
Kod:
item:3022
Frozen Mallet, men om det behövs en Trinity Force byggas, OM guldet finns där för denna extrema investering. Då inget av de övriga item i denna builden inte har någon direkt HP gain, så bidrar Mallet med detta. Det ger även den fina möljligheten att köpa en atmas och vara nöjd med valet!

Vanligast för sista platsen är nog att jag köper
Kod:
item:3109
Force of Nature, jag har en förmåga att pumpa massa mr men ofta ha lite armor. Iallafall, FoN ger mycket fint, oftast är det faktiskt så att det är spellcasterna som focusar dig med slows och stuns för att du inte ska komma åt deras bakrefront. Movement speeden gör så detta går snabbare, och mr:n ser till att du kommer fram levande. Banshee's Veil känns inte lika användbart, det är bara en spell den tar bort och med Mercury's blir du redan av med lite av CC:n.

Jag vet faktiskt inte ritkgit vad för andra alternativ som skulle vara givande. Generellt brukar jag undvika Atmog som junglare då den är dyr = du får råd med den sent och du kommer inte kunna stacka upp den fullt förrän ännu senare. Oftast ställs Randiun mot frozen heart, Randiun passar dock bättre på udyr mer ska puckla på motståndarna än att skydda carrys.

GAMEPLAY

Följande avsnitt är tips och tricks, saker och tänka på helt enkelt.

Udyr kan börja både på röd och blå, tänk bara på att utnyttja röd buffen om denna tas först!

Tänk på att du måste vara i samma stance i minst 1.5 (skall dubbelkollas) sekunder innan du kan byta, detta gör det klurigt med phoenix eftersom även om du stunar för att få tag på motståndaren lättare, kan han hinna komma iväg på ett sånt avstånd att du ändå inte hinner få in 3 slags skadan. Försök därför tima din bear stance movement speed buff så att du inte springer ut för tidigt, men samtidigt om du springer ut för sent och inte får utnyttja boosten så kommer din gank verka väldigt löjlig (Du känner dig dum med.. jag lovar). Ninja ganks känner jag är att föredra eller att trycka via tribush, eftersom det är mindre hoppa in suprise moment utan mer kliv in and fuck it up(!) riven busken ligger ofta dumt till, antingen är det creeps i vägen eller så är champsen inte tillräckligt långt fram alternativt campar på andra sidan lanen = svårt att komma åt för tjockis Udyr.

Du vill inte hamna i en situation där du och motståndarnas off-tank pucklar på varandra vid sidan om allt ihopa, va en bitch. Se till och kom till deras carries, bajsa (ja bajsa) på dom så att deras offtank måste försöka få bort dig och på så sätt ge utrymme åt dina carries. Detta är det optimala men tänk på att inte stänga in dig i tanken, det kan va så att deras tank/off-tank också är en bitch.

Stun var 6 sekund på samma(!) champ, se till att pukla på så många du kan i närheten när du intar bear stance för att göra folk så frustrerade som möjligt!

Som sista ord: URRDYRR!


Senast ändrad av Axax den ons maj 02, 2012 8:57 am, ändrad totalt 11 gånger
Axax
Axax

Antal inlägg : 476
Join date : 11-11-16
Age : 32
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Dela detta ämne på: reddit

udyr ; URrRDYRrR som skogare :: Kommentarer

Snaffis

Inlägg tis apr 17, 2012 9:03 pm  Snaffis

Axax skrev:Och nu ska jag till tvättstugan B-) fortsättning följer ! XD affraid
SO MINDBLOWING! lol!

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg tis maj 01, 2012 9:41 pm  Axax

Masteries och items klara, ska bara snygga till det lite innan jag börjar med lite tänka på saker, Tar inte upp jungle route här, tänkte göra en overview som jag sen kan hänvisa till ^^

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg ons maj 02, 2012 8:58 am  Axax

runor in lagt, tänka på saker inskriva, känner mig nöjd nu.. Peace.. säg till om jag missat ngt Cool

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg   Sponsored content

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet