Who Tank Clan Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Know the forest!

Gå ner

120502

Inlägg 

Know the forest! Empty Know the forest!




Fenomenet att jungla är klurigt och det krävs verkligen mängder med erfarenhet för att man ska bli bra. Antalet senarios är oändliga och valen man måste göra tar aldrig slut. Jag känner dock att jag har tillräcklgit med koll på saker för att kunna skriva något jag fruktar kan bli den längsta text jag någonsin skrivit.. Det kommer dock ta ett tag innan allt blir klart då världen anser att jag har bättre saker för mig..

Innehåll
(som i: om man hade haft en tidsmaskin hade man hittat detta)

  • Change log
  • Know your enemy
  • Roller
  • Vanliga builds
  • Routes
  • Wards
  • Ganks
  • Counter jungling
  • Objectives


Change log


4/5 - Fixat klart Tank/support core build, Wriggle avsnittet och börjar skriva på Off-Tank core builden
5/5 - La till change log, Fixat klart Off-Tank Core builden
11/5 - Pillat lite med HoG i Off-tank build, börjat på routes, klar med blå buff route
29/8 - Gjort klart routs kapitlet

Know your enemy

Du kommer inte vara ensam ute bland de vilda djuren, buskarna och det otroligt läskiga fog of war. Det mest basic som du ska ha koll på redan i loading screen är hur du ska hantera din mot part i andra laget. Börjar han på röd eller blå? Hur mycket förstör det att ta hans första blå? Kommer de invadera? Ska jag undvika att stötta på honom i djungeln eller är jag en bättre duelist? Kommer han counter jungla och hur mycket skadar det för honom att jag gör det?
Detta ska ge rätt mind set och se till att du är ett steg före, läs av så mycket du kan!
Försök alltid ha koll på var deras junglare är! detta ger dig precis det som står ovanför, du hamnar ett steg före. När han gankar, kan jag counter ganka eller ska jag counter jungla? Så ofta det går ska han förlora på att han visar sig. Det klassiska exemplet är att deras junglare gankar top = free dragon.

Sen handlar det lite mer än om junglaren, om du counter junglar och de på lanen försvinner, anta att de har ward och snart kommer slita dig i stycken om du inte hittar på något snabbt. Om deras mid är en pain in the ass likt gragas som blir så mycket sämre utan blå pga att han förlorar sin spam möjlighet, överväg att ta deras blå. Du är den som är överallt, Ha koll och dela med dig av det du snappar upp.

Roller
Hur är motståndarna i junglen då? Lite väl back to basic kanske men vill gå igenom allt noga och bra så om ni som läsare hittar något som kan utvecklas säg till, jag lider av lätt lathet Wink . Det är även en utveckling av föregående kapitel. Det finns 2 väl fungerande roller samt en inte lika väl fungerande. De två väl fungerande är off-tank samt tank/support vilket ni nog kan hålla med om. Lite mer "tur" baserat är att skicka en carry likt tryn,yi eller fiona i djungeln som oftast antingen blir feedad och facestompar skiten eller så kommer de inte riktigt upp i de guld de behöver, därför slutar vi prata om dom nu då de baserar sig på att få död på motståndarna, vilket i högre nivåer bör anses som ett plus tidigt i spelet och inget man kan räkna med. Undantag finns så klart (fiddle) vad det gäller det här och de finns även de som inte riktigt passar i något av facken (Rammus,Jarvan IV ez so ha'd).

Anledningen till att dessa två rollerna är framträdande är för att de gör sig bra på de två fundamentala grundmoment som en junglare har: Skoga och Ganka! Tank/Support är generellt bättre på att ganka men junglar inte lika fort som off-tanks. De Off-tanks som junglar är oftast ypperliga dualister som ska klara av att 1v1 slå de flesta i jungeln. De gör att deras bästa egenskaper som junglare är att de junglar snabbt, säkert och kan till och med counter jungla ibland utan att ens bry sig om mot parten som dör om den skulle visa sig. Därför väljs oftast de i större grad pga samma argument som gör att carries försvinner. Tank/support bygger dock oftast Gold items och klarar sig därför bra utan att kunna jungla i 140 km/h, men deras early game ska även gå åt att försöka plocka kills och om detta inte lyckas är det en dålig investering att ha en sådan junglare jämfört med t.ex. en udyr som woopar i late game. De finns klart andra fördelar med att ha flera supports i laget (anledningen till att lulu och soraka är så eftertraktade mid), utility är alltid bra egenskaper så länge ens carries kan göra grovjobbet.

In short, tank/supports försöker ganka oftare medans off-tanks har större anledning att counter jungla. Tänk på vad deras junglare kan göra med informationen när du visar dig och fundera över hur säker du kan känna dig med att göra saker de gånger du inte har 100% koll på deras junglare.

Lätt indelning:

Tank/Support:
Alistar
Amumu
Maokai
Sejunai
Rammus
Nautilus

Off-tanks:
Shyvana
Dr. Mundo
Udyr
Scarner
Nocturne
Lee sin
Trundle
Hecarim
Olaf
Jarvan IV

Ett kännetecken allmänt för dagens junglare är att de har någon form av aoe spell som gör att de kan hålla sin höga hastighet. Som Tank/support är detta vanligen huvudanledningen till att man faktiskt kan ta sig igenom jungeln medan off-tanks ofta bygger Wriggle's för att få dels sustain men även för extra damage mot monsters. Jag kan dock inte säga att den ena har starkare aoe än den ena, men de off-tanks som har tillräckligt mycket aoe behöver inte bygga Wriggle's (utvecklas i föjlande kapitel). Som det ser ut idag är rollerna faktiskt relativt hårt samman kopplade med en viss core-build som har fått mig att tänka på denna indelning.

Vanliga Builds

Det finns, likt roller, två core-builds som vanligen funkar på en junglare. Som vanligt speglar builden vad man behöver och vad man planerar göra. Ofta handlar core-builden för junglare om vad man behöver för att kunna stanna i djungeln samt hur snabbt man kan ta sig fram vs hur mycket man får betala för det. Tog med detta avsnittet för att tydligöra varför man (iallafall jag) köper som man gör och vad det man köper ger.

Notera, de funkar, de är nödvändigtvis inte bäst någonstans går eget veto före guides som vanligt, tips och tricks är vad det är Wink .

Wriggle's Lantern
Kod:
item:3154
+23 Attack Damage +30 Armor +12% Life Steal UNIQUE Passive: Your basic attacks against minions and monsters have a 20% chance to deal 300 bonus magic damage

Wriggle's är ett sånt centralt item som ofta förknippas med djungeln (pga dess passiva) att jag kände att jag fick göra en liten "spotlight" då jag känner mycket starkt inför detta item. Det har faktiskt blivit nerfat två gånger inom ett halvårstid (för att vara säker) och de har då förlorat 100 damage på sin prov och droppat 3% i life steal. Då jag påpekar detta kanske ni förstår att jag anser detta item som ett nödvändigt ont i de fall de används. Jag vill därför uttrycka mina förbannelser samt försöka öppna upp ert tänkande mot att överväga att köpa andra items. Fast det är ett väldigt bra item och i många fall är den behövlig så lägg det inte på hyllan (även om det kan verka som om jag vill det i texten nedanför).

Jag anser att wriggle's kan bli överflödig, som junglare kan man inte räkna med att få ihop full build förens sent och framför allt de första investeringarna är viktiga. Klarar man av att jungla utan wriggle's med en okej clearing time så gör det. Man får inte glömma att du ska göra annat än att bara jungla, för samma pengar som du köper wriggle's för kan du köpa en Phage. Wriggle's kostar 1600g och Phage går på 1315, när fjärde warden från Wriggle's är utplaserad så blir wriggle's totalt sätt billigare om man räknar bort kostnaden som skulle blivit av warden. Detta dröjer dock 12 minuter och jag tror garanterat att phage skulle gjort större skillnad då du garanterat hunnit göra något med motståndarna på denna tiden. Detta kanske dock inte är det bästa argumentet eftersom phage oftast inte köps så tidigt. 1600 är iallafall mycket pengar early och ger dig nästan 2 gold items och de ger dig 90g/st per 3 minuter, vilket är den tiden det tar för wriggle's att "ge" dig en ny ward(75g). Men innan jag börjar komma in för djup på vad man kan köpa istället kan jag förklara när och varför man köper wriggle's.

Wriggle's ska aldrig bara köpas för dess passiva när man junglar. De finns de som köper den till Scarner just för att han han inte har världens snabbaste djungel, då är det just den här passiva man är ute efter och det är inte värt det! Armorn och ADn är inte heller något att gå efter, de finns mycket bättre items för det, dessa stats är mer ett plus som gör att item funkar bra. Life stealen däremot är det som jag anser gör detta itemet. Man väljer wriggle's för att få mer sustain och tidigt bli mer biff. Det är det billigaste Life steal itemet och funkar även att köpa på lanes när det går dåligt då det ger ett bra basblock för att lyckas. Det är faktiskt inget dåligt val för vilken ad junglare som helst, men en del behöver inte den sustain buffen för att klara sig och två exempel är Scarner och Mundo. Det finns i och för sig ett krav sak till som avgör valet men det är inbakat egentligen. Om man är en single-target junglare (Alltså 0 i aoe likt trundle) så är du oftast i behov av life steal, men samtidigt eftersom du inte har någon bra aoe skada så kommer det ta evigheter att bara slåss för att få ner campsen och då behöver du den passiva för att ha någon chans alls att hänga med. Den enda som säger emot den här regeln som är okej i djungeln är warwick, annars känns det som att den valda gubben skulle göra mycket bättre ifrån sig på lanen.

Ett svårt fall (för mig som försöker undvika detta item) är Shvyana, som är i stort behov av life steal för att kunna stanna kvar i djungeln men har redan tack vare Burnout en snabb clearing time. Det enda andra aktuella life steal item som är aktuellt är Zeke's Herald (Executer's calling kan vara aktuellt men är mer ett counter item, får undersöka detta hmm..). Zeke's ger följande: "+250 Health UNIQUE Passive: +15% Cooldown Reduction UNIQUE Aura: Grants nearby allied champions 12% Life Steal and 20% Attack Speed." och kostar 2145, 545g mer än Wriggle's. Detta item går dock inte riktigt i shvyanas banor, då hon inte har någon sustain är hon väldigt beroende av sin core-build och att öka priset så att det tar längre tid att få upp den känns inget vidare. Hon har ingen spell som hon snabbt vill får ner sin cd på och ultin påverkas faktiskt inte alls av cdr. Auran gör att itemet blir olika effektivt beroende på vilket lag man är i och Shvyana är inte den typen av offensiv support. Det är helt enkelt inget bra core-item och Shvyana tjänar mycket mer på de övriga statsen från wriggle's, både allmänt och rent g per stat-mässigt. Sen ska Shvyana vara snabb och kunna counterjungla mycket och då finns det inte något som heter onödigt snabbt.

Alternativet som köps istället är kanske inte så förvånande gold item, vanligen HoG och ifall man är en mana ätande gubbe så köps även Ph.stone innan. Detta görs då att man faktiskt inte har någon bra penga inkomst och då på detta sättet får loss mer pengar. Teoretiskt kan man strunta i detta och t.ex. rusha Wit's End och bli riktigt offensivt stark early.

Tank/Support core build
En tank/support i djungeln innebär att du inte kommer bygga något offensivt (undantag Rammus i listan i kapitlet Roller som fått vara med där fast han inte tillhör de direkt) och mer hjälpa laget än att tänka på din egen vinning eller förstöra för motståndarna (med counterjungling). Som core för dessa är:

Kod:
item:3047
Ninja Tabi +
Kod:
item:3096
Ph.Stone +
Kod:
item:3041
HoG

Bootsen är det alltid en fråga om det ska vara Ninja Tabi eller Mercury's Threads men för dessa är det i 90% av fallen bäst med ninja tabi då varje stun som hamnar på dig är en vaskning av andra laget. Det enda en stun på dig innebär är att eran cc blir lite försenad och ditt lag kan fortfarande röra sitt, vilket är det viktiga i det här fallet, du ska bara underlätta för dom och på detta sättet ser motståndarna till att de gör jobbet åt dig. I många fall ska även masteryn juggernaut vara tagen (3% hp och 10% disable reduction) så lite "tenacity" har man faktiskt ändå. Ninja Tabi bidrar även med armor och damage reduction, vilket är skitbra för en tank och gör det lättare i djungeln då det tar lite längre tid för dig att få ner campsen.

Ph.stone behövs, har du inte fått upp den innan du ger iväg blå buffen kommer du snabbt vara fucked då du din jungling är väldigt mana beroende, tänk dock på att du inte kan spamma spells, t.ex. med
Kod:
champion:57
Maokai går det inte att spamma
Kod:
spell:57-3
sapling toss på samma sätt utan blå, utan du får klara dig med en lycksig första sapling om du har hög mana sen köra på
Kod:
spell:57-1
Arcane smash för att få ut aoe skadan.

HoG ger dig bara lite basic som du behöver, lite mer hp i början skadar inte och guldet är väll egentligen anledningen till investeringen.

Påbyggnad på denna builden varierar klart beroende på behov (tanks anpassar sig efter motståndarna) men tänkte ändå nämna några alternativ. Vanligast är att bygga klart
Kod:
item:3069
Shurelya's först då du får mer fina base stats, mer mana reg = snabbare jungling och cdr gör dig effektivare när det väl gäller.
Kod:
item:3105
Aegis är även ett bra alternativ allmänt, men då AD är en större del av laget oftast brukar iallafall jag försöka få upp
Kod:
item:3110
Frozen Heart först.

Fördelen med den här builden är att du får mer pengar och förlorar inte lika mycket på att köpa massa wards. Du får även grunden för bra aoe items som du kan få upp tidigt, och då de är "flat stats" så har de större effekt early. Att ha en champ som bygger på detta sättet (alltså en tank/support) är att man får en bra initiator och oftast ett fint packet med cc som kan skydda det egna laget. Compar bra med late-late carries (med det menar jag gubbar som är extrem offensiva och inte har så bra eget skydd vilka ofta först lyser igenom sent, likt Kog och Yi) då de behöver skydd och allmänna aoe combs då de ofta kan hålla folk på plats.

OBS! Scarner klassar jag inte som en tank/support men han bygger trots det denna builden. Eftersom han inte är i behov av lifesteal för att jungla och behöver mana regen för att kunna bibehålla sin snabbhet i djungeln.

Off-Tank core build

Off-Tanks är ofta mer "one of a kind" gubbar och det egna behovet varierar då starkt. Men det finns ändå 5 items (japp fedt core build) som ingår i de flesta fall, Nämner även ett alternativ:

Kod:
item:3111
Mercury's +
Kod:
item:3154
Wriggle's
Kod:
item:3132
HoG +
Kod:
item:3091
Wit's End alt
Kod:
item:3155
Hexdrinker +
Kod:
item:3044
Phage

De fall som inte är de flesta fall (förvirrande skrivet, I like) innebär oftast att antingen är Wriggle's överflödig eller så behöver championen antingen Phage eller Wit's End snabbt för att vara duglig och har därför inte tid att bygga in HoG i sin build. Den största variationen är dock i vilken ordning saker köps, det är ett bra packet med utility, damage och defence som vilken off-tank som helst kan utnyttja.

Mercury's är nästan ett måste då du som off-tank ska vara som en kram go björn och vill inte sluta krama motståndarna, there is no time to stand still! Du ska svara i vägen, medan tanksen inte bryr sig utan kan komma en sekund senare ska du störa genom att ta uppmärksamhet från carriesarna och pina motståndarna och tvinga dom till att göra valet att targeta dig.

HoG är köps bara för det faktum att du inte får lika mycket pengar som de övriga som farmar på lanen och att det är den du benefitar mest från early (så vida du inte tänkte köra ghostblade eller stacka crit då funkar not Avarice Blade med ej prövat). Exempel då HoG inte "hinns med" är t.ex. Om du har ett woop as game så kan det även vara läge att köpa detta item. Det gör att du hamnar efter offensivt, så har du fb:at och tror att du behöver det offensiva för att kunna bibehålla övertaget, strunta i HoG! Fast de finns dom som du i många fall kommer köpa randiuns till och då är det bara bra att mjölka så tidigt som möjligt (undantag Nocturne).
Kod:
champion:48
Trundle som känns lite mjeh innan han fått tag på lite utility, Phage är underbar på honom och utan den tycker jag det är värdelöst att försöka göra något utanför
Kod:
spell:48-2
Contaminate. Känner man att man inte får till det riktigt early, överväg då att hoppa över HoG nästa runda och se hur det förändrar känslan.

Champs som hoppar över HoG: Trundle, Hecarim, Lee Sin.
Champs som vid övertag hoppar över: Noc, Shyvana.

Wit's End har fördelen att det är ett bra early item, 42 magic damage kan vara likvärdigt ett BF sword beroende på om de pumpar armor eller mr plus att den ger dig attack speed och mr. Attack speeden ger fin synergy med Wriggle's då det iprincip bara är det som det fattas för att bli ett bra bruiser item(Nästa item phage tjänar också på denna attack speed boosten). Tillsammans med Mercury så har du nu 55-75 extra mr vilket ger dig bra motstånd till late game mot AP carries. En del behöver dock inte attack speeden utan kan istället bygga
Kod:
item:3155
Hexdrinker som ger mer damage late game. Detta items "uppgradering" har extrem synergi med
Kod:
champion:2
Olaf och funkar även bra till
Kod:
champion:64
Lee sin. Det Finns många som detta alterinativet också passar men man får tänka på att ens early tar skada av att bygga Hexdrinker och satsar lite mer på late game, t.ex. med
Kod:
champion:77
Udyr märks det rejält då den extra magic damagen gör stor skillnad med den attack speed som han får upp. Jag gillar annars tanken på att bryta det grundmönster som finns och att riot verkligen försöker se till att inte finns en "rätt" väg att gå.

Phage Ger dig din "huging power" och gör att du t.ex. inte bara kan göra effektika ganks när du har rödbuffen eller exhaust uppe när du är Shyvana. The OddOne claimar att Phage + Wit's End kan va en av de mest kostnads effektiva buildsen som finns i spellet. Det är extremt effektivt för en off-tanks, då den ger dig en boost med allt du behöver, lite offensivt, lite defensivt och en ganska bra slow. Uppgradeas Phage till Mallet så får man ytterligare tankighet och dessutom möjligheten att kunna få en väl utnyttjad Atma's build. Det är väll egentligen bara Dr.Mundo som direkt inte skulle behöva/gynnas av att bygga en phage tillräckligt för att det inte ska vara värt det.

Fördelen med att ha en Off-Tank byggande junglare är att även denna är ett direkt hot för motståndarna. En del resonerar att med t.ex. Amumu så kan det bli så att man helt struntar i honom för att han inte gör något direkt. Det blir som att man får mindre damage utan en off-tank som trots allt kan tanka helt okej. Oftast är off-tanks bredare champs (även om alla är speciella i sig) som funkar flera comps jämfört med tanks som ofta kräver tydliga team fight (dåliga dualister).

Routes

För de flesta så finns det en standard trip runt i junglen tills man når level 4. Denna är oftast mest effektiv för den champion man spelar och skulle man vilja försöka en annan går det ofta sämre. De som kännetecknar de flesta routes är att de börjar på antingen wraith eller wolfs (de "klenare" campsen som spawnar innan de buff bärande) för att sedan ta en buff och sen ta sig igenom djungeln som en riktigt plöjmaskin! Jag ska nämna 3 varianter på standard routes som är de som är vanligast (och smidigast kan inte riktigt se vad man skulle kunna göra mer än dom) om man är ute efter en säker lvl 4 utan något direkt försök att counterjungla massor. De finns även några gank/counter routes pilar inritade men jag diskuterar även dom med. ;P

Området kan idag kännas lite "out of date" pga att metan ändrats från att chilla till lvl 4 och sen skapa kaos utan man gör mer saker tidigare...

Blå buff
Know the forest! Scaled.php?server=854&filename=blfrst
Numerna står för vilken ordning man tar campsen röd linje menas med gankings möjlighet som kan uppstå (röd ska stå för risk Wink )

Här börjar de som är mana giriga, alltså de som kommer behöva mana för att klara första clearen men någorlunda hastighet. Ni känner till detta och säkert vilka som börjar var. något som ni nog inte vet och som är bra att veta är när någon är var (ska lägga in timers när jag har tid och kommer ihåg att jag ska göra det ehehe). Det är t.ex. oftast onödigt att oroa sig för ganks bot mellan typ 2.20 och typ 1-2 min fram om man är blått lag då junglaren håller denna routen.

OBS! Maokai är undantaget som börjar vid wraiths ( camp 1 och 3 bytar plats). efter 1.05 ska två saplings kastas ut i campet och 1.39 kan sista saplingen kastas ut så att dess lanings skada även får effekt. Om man har några Ap runor (inte koll exakt typ några quint) så plockas allihopa med detta, annars får man slå ett slag på alla små plus några på de stora innan man försöker springa mot blå, som man kommer till ca 1.58

De röda ganks linjerna, en från blå och en från wraith är olika gank möjligheter, den ena är lvl 2 (från blå) och den andra om lvl 3 eller 4 (4 an kan även komma top). De är lite olika vilka som brukar göra vad, en Alistar som inte gör lvl 2 gank i varken mid eller bot gör något galet, om hans blå inte blev tagen vill säga. Detta är nog något som är bra att känna till, som junglare kan man försöka att vara nära när man tror att de andra ska ganka och mid kan helt enkelt se till att hålla sig borta från den kant som junglaren borde komma från.

Alla kan ganka, mer eller mindra bra men vissa bygger oftast för att ganka vid en viss level, de kan alltid komma tidigare men de har inte full effekt förens efter level.
Hard ass early ganks med gubbs som går denna route (från vilken level de kan göra sweet ass-ganks)
Lvl 2 ganks: Alistar, Rammus, Sejuani, Nautilus, Jarvan IV
Lvl 3 ganks: Maokai(oftast lvl 4 men man ska akta sig från lvl 3), Lee Sin, Scarner(mer fruktad lvl6)
Lvl 4 ganks: Udyr, Mundo, Hecarim,

Röd buff
Know the forest! Scaled.php?server=528&filename=rdfrst
Den röda linjen är om man vill försöka fiska lite mer men ändå hålla sig till lvl 4 routen. Effektivare är dock att försöka något på tillhörande sidolane (bot som blå/top som röd) om man är säker på sin sak.

De som klarar går den här routen är i stort sett bara mana-less vilket för tillfället ger oss, Mundo, Shyvana och Rengar. Nackdelen är att om man inte gankar så "slösar" man röd buffen som gör dina ganks så mycket bättre (speciellt Shyvana). Fördelen är att du är starkare om någon skulle komma och försöka ge sig på dig, du har möjligheten att göra en dödlig lvl 2 gank och mid kan i vissa fall få möjligheten till en tidig blå.

Both buff
Know the forest! Scaled.php?server=706&filename=safeway
Denna variant är inte riktigt en lvl 4 route egentligen utan mer än snabb lvl 3 samt buff säkring. Den används med en baktanke oftast om man är orolig att de kommer försöka ge sig på en buff eller om man som blå vill snabbt komma upp till top lanen med dubbel buff. Viktigt är att få hard leash på röd för att kunna kunna spara smiten till blå buffen för att kunna vara säker på att man faktiskt kan säkra buffarna.

Wards

Given on demand Masteries:
Kod:
masteries:1-2-0-1-4-0-0-0-1-0-0-0-0-0-0-0-0-1-3-3-2-0-0-2-0-0-1-0-0-0-0-0-0-0-0-3-1-4-0-0-0-0-1-0-0-0-0-0-0
Clear time + Exhaust

Använder till : Hecarim
Använder ibland till : Nocturne, Shvyana

Kod:
masteries:1-1-0-2-4-0-0-0-1-0-0-0-0-0-0-0-0-1-0-3-2-4-0-2-1-0-1-0-3-3-0-0-1-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0

Använder till : Shyvana
Använder ibland till : Nocturne, Lee sin, Olaf

Kod:
masteries:0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-1-0-3-2-4-0-2-1-0-1-0-3-3-0-0-1-0-0-3-1-1-3-0-0-0-1-0-0-0-0-0-0

Använder till : Maokai, Skarner, Nautilus
Använder ibland till : Lee sin(modifierad), Olaf, Alistar, Nunu

Hoppas allt hittills har varit givande, Work in progress as stated :#


Senast ändrad av Axax den tor sep 06, 2012 1:14 pm, ändrad totalt 11 gånger (Orsak för redigering : sneaky lakt in masteries)
Axax
Axax

Antal inlägg : 476
Join date : 11-11-16
Age : 32
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Dela detta ämne på: reddit

Know the forest! :: Kommentarer

Selarious

Inlägg ons maj 02, 2012 11:00 am  Selarious

Jag gillar det! bra skrivet Axel! ser fram emot utecklingen av denna guide. kanske till och med en mer detaljerad beskrivning med fler exempel i dem olika kapitlena! men det känns som det är detta jag iaff behöver för att kunna bli en effektiv junglare!

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg lör maj 05, 2012 9:30 am  Axax

Klar med build delen, inget jag tror ni direkt blir amazed över men ändå Razz tror dock att ni kan lära er ngt i nästa avsnitt då jag bär på en hemlis Wink Wink

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg fre maj 11, 2012 8:06 am  Axax

Pillat lite med HoG i Off-tank build, börjat på routes, klar med blå buff route

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg ons aug 29, 2012 12:27 pm  Axax

gjort klart route kapitlet

Till överst på sidan Gå ner

Tonyflow

Inlägg ons sep 05, 2012 11:21 am  Tonyflow

Jag vill se masteries Very Happy

Till överst på sidan Gå ner

Madkittenz

Inlägg tor sep 06, 2012 1:24 pm  Madkittenz

Riktigt fint ju, bra jobbat Axel! cheers

Till överst på sidan Gå ner

Tonyflow

Inlägg fre sep 07, 2012 5:50 am  Tonyflow

Kan du motivera varför du valt 3 i enlightenment och inte honor guard på de undre 2?
Brukar köra samma fast med 3 i honor guard istället för enlightenment, därför jag undrar^^

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg fre sep 07, 2012 3:50 pm  Axax

Tänkte lägga in lite motiveringar osv när jag har tid med men kan förklara lite snabbt bara Razz

Just det du undrar på är beroende på vilken nya man vill vara till, bara damage soak eller kunna använda dina spells mer Wink
I många fall då man använder de mastery "bladen" så tjänar man massa på cdr då deras spells ger dig soak eller helt enkelt gör att gubben fungerar bättre. Så klart ger det inte jätte mkt men en "standard" build är ofta att bygga upp FH och Shurelia, de tillsammans ger +40 cdr med trädet .. typ 43 om man är lvl 18 men du vet att cappet är vid 40 Wink

Ser det bara som en härligt tillägg att få lite extra cdr ^^ 1.5% mer "liv" är inte direkt jätte mkt mer men antar att man kan se det som ett tillskott på sina 3% liv (fast mer "true" health blir det då). Men ja.. att tanka gör gubbarna naturligt.. du vill kunna göra ngt med.. det är lite därför man ibland kan köra och specca guld och ev även exp för att ta igen om man gankar mycket och inte får så mycket av de i vanliga fall. Utsvävning greed ger 240 guld efter 20 min, vilket är lika mkt som en mercenary ger på 10 assist/kills, greed är då det säkra och de som jag brukar ta Wink

Till överst på sidan Gå ner

Selarious

Inlägg fre nov 23, 2012 4:34 pm  Selarious

Skulle dock att du ägnar lite tid att skriva dina tankar om Lee, samt lägga till vad du tycker om Wriggle's lantern till Lee.

Till överst på sidan Gå ner

Axax

Inlägg sön nov 25, 2012 11:39 am  Axax

Selarious skrev:Skulle dock att du ägnar lite tid att skriva dina tankar om Lee, samt lägga till vad du tycker om Wriggle's lantern till Lee.


För att börja med det enkla, Lee fungerar väldigt bra med lantern pga hans passiva steroid. Vid camps så tjänar du mkt på att inte spamma dina spells utan slå två slag mellan varje aktivering, tänk bara på att om du har dåligt med liv så ger andra W spellen även spelldamage och du kan då se till att regga massor med din q så det finns även fördelar att spamma spels.. Detta använder jag när jag har dåligt liv (lvl2-3 i första cleaner ofta och ibland när man bara ska ta ett sista camp).

Lee är annars lite svår att få grepp om.. Han har väldigt högt skillcap och jag har faktiskt inte jätte stor framgång med honom de games jag kör solo :/ Han går att bygga på många sätt och hans skills kan maxas på olika sätt.. jag skulle dock föreslå att först maxa Q eller W beroende på hur tankigt ditt lag är och hur mkt skada ni har.. Min tanke brukar vara att maxa den skillen som scalar bäst.. typ... I detta fallet så scalar båda bra, med skillnaden att skölden är helt onödig om man inte lvlar upp den.. Q kommer alltid göra skada, bara att den har potentialen att göra snormkt skada.. spellvamp/LF från w gör att den även funkar att behålla som lvl 1 plus blink abilityn. Men 90% av fallen väljer jag W pga min spelstil som brukar ligga mer åt utility hållet (eller jag vill iaf att den ska va det xD). Ytterliggare kommentar kan vara att fundera över valet mellan exhaust/flash. Kommer du att duelera mer eller vill du ha lite mer escape vid t.ex. counterjungling och möjligheten att få till snygga plays med ultin? Tänk också på att ultin inte kostar någon energi så känn inte att du måste låta bli att lägga spells för att lägga ultin.. Förövrigt så ska du iprincip aldrig få slut på energi förutom vid utdragna teamfight då du mer försöker skydda och inte slår så mycket på motståndarna (passiva gör att när du lagt en spell och slått dina två slag så går du +-0 i energi)

Till överst på sidan Gå ner

Selarious

Inlägg sön nov 25, 2012 2:09 pm  Selarious

tackar!

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg   Sponsored content

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet